Ostroga piętowa  to charakterystyczna narośl kostna znajdująca się po stronie podeszwowej guza piętowego. Występuje u około 15 % całej populacji, a jej obecność potwierdza się wyłącznie na podstawie zdjęcia RTG. Ostroga piętowa zwykle jest objawem towarzyszącym, a nie przyczyną bólu. W przypadku pacjentów, u których rozpoznano ostrogę piętową, jedynie 5% z nich zgłasza dolegliwości bólowe.

Źródłem silnego bólu, na który skarżą się pacjenci, jest najczęściej zapalenie rozcięgna podeszwowego stopy. Jedynie u 50% przypadków współwystępuje tzw. ostroga piętowa. Przyczyny zapalenia rozcięgna podeszwowego nie są w pełni określone. Uważa się, że jednym z powodów jest długotrwałe chodzenie lub bieganie w obuwiu na twardej podeszwie, co może prowadzić do przeciążenia i przewlekłego stanu zapalnego. Za inną przyczynę podaje się nadmierne napięcie i przykurcz mięśnia brzuchatego łydki, który współpracuje z rozcięgnem podeszwowym podczas chodu.

Do objawów tego schorzenia należy charakterystyczny silny ból pojawiający się w godzinach porannych, zaraz po wstaniu z łóżka i towarzyszący podczas stawiania pierwszych kroków. W ciągu dnia dolegliwości bólowe słabną, by ponownie nasilić się wieczorem po całodniowym zmęczeniu stóp. Podczas badania największa bolesność  występuje w okolicy podeszwowej i przyśrodkowej przyczepu rozcięgna do guza piętowego. Może także pojawić się w środkowej części stopy lub dystalnie w przodostopiu. Nasilenie dolegliwości ma różny stopień, rzadko powoduje obrzęk lub trudności podczas chodzenia.

Aby podjąć leczenie w przypadku powyższych objawów, diagnostyka nie wymaga wykonania badania radiologicznego. Najczęściej rozpoznanie stawiane jest na podstawie wywiadu lekarskiego oraz badania klinicznego, które potwierdza badanie USG. Zdjęcie RTG zlecane jest wyłącznie w przypadku podejrzenia innych patologii (np. guzków kości lub złamania spowodowanego przeciążeniem), nie w celu wykrycia ostrogi piętowej. Podstawą leczenia jest przyjmowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych w połączeniu z odpowiednią fizjoterapią, wkładkami amortyzującymi pod pięty oraz ćwiczeniami, które pacjent wykonuje w domowym zaciszu.

Źródło: Podologia. „Ostrogi piętowe”, Lek. Med. Liszka H.