Hiperkeratoza to nadmierne rogowacenie naskórka, a właściwie jego najbardziej zewnętrznej części,
czyli warstwy rogowej (Stratum corneum) .

Hiperakeratozy możemy podzielić na:

• parakeratotyczną
  • ortokeratotyczną

Hiperkeratoza parakeratotyczna - zagęszczenie oraz zgrubienie w warstwie rogowej naskórka z zaburzonym różnicowaniem korneocytów.

Hiperkeratoza ortokeratotyczna - normalne rogowacenie, któremu towarzyszy zagęszczenie warstwy rogowej naskórka.

Jakie są przyczyny powstawania hiperkeratoz?

Nadmierne rogowacenie naskórka może być spowodowane czynnikami zewnętrzni, jak również tymi pochodzącymi z wewnątrz naszego organizmu.

Czynniki zewnętrzne:

• mechaniczne drażnienie przez obuwie
  • nadmierne obciążenie przez ucisk – waga, deformacje stóp i palców

W ten właśnie sposób powstają modzele.

Czynniki wewnętrzne, to wrodzone lub nabyte zaburzenia rogowacenia, są to zazwyczaj zmiany genetyczne np.

• choroba rybiej łuski ( ichthyosis )
  • rogowiec dłoni i stóp
  • dermatozy
  • łuszczyca
  • atopowe zapalenie skóry
  • rożne formy rogowca

Niezależnie od przyczyny powstawania hiperkeratoz bardzo często są one pogłębiane poprzez nieprawidłową pielęgnację oraz nieprawidłowo dobrane obuwie.

Na czy polega pomoc w gabinecie podologicznym?

W gabinecie podologicznym hiperkeratozy, czyli nadmiernie rogowaciejący naskórek usuwany jest techniką skalpela, a następnie wygładzany narzędziami rotacyjnymi. Istotna kwestią jest, aby nie doprowadzać do przegrzania naskórka, ponieważ może to powodować wzmożone rogowacenie. Opracowanie zrogowaceń tylko za pomocą frezarki jest szkodliwe, tak samo jak uporczywe tarcie stóp tarką czy pumeksem. Profesjonalnie przeprowadzony zabieg powinien uwzględniać zastosowanie odpowiednich odciążeń po zabiegu oraz dobór prawidłowej pielęgnacji. Pacjenci z zaburzeniami rogowacenia powinni być świadomi, iż hiperkeratozy, to zmiany patologiczne, które wymagają regularnego usuwania. Należy jednak pamiętać, że częstotliwość zabiegów podologicznych  zależy od rodzaju i przyczyny tworzenia się hiperkeratoz.

Jakie błędy są najczęściej popełniane w pielęgnacji stóp z nadmiernym rogowaceniem ?

Brak specjalistycznej wiedzy największym problemem przy ocenie patologicznych i fizjologicznych zmian na stopach. Z tego powodu bardzo często usuwany jest zdrowy naskórek -  za pomocą żyletek, tarek lub silnych kwasów ( popularne skarpetki złuszczające ). Nie poprawimy również kondycji naszych stóp poddając je ciągłemu moczeniu, nakładając peelingi czy kremy z wysokim stężeniem mocznika 30 %  - 50 %.
Opisane działania wpłyną bardzo negatywnie na kondycję i wygląd skóry na stopach zarówno u osób
z zaburzeniami rogowacenia jak i u osób z prawidłowym fizjologicznie naskórkiem.