Do gabinetu podologicznego bardzo często trafiają pacjenci ze zmianami na płytce paznokcia, które sami przed wizytą diagnozują jako grzybicę. W większości przypadków jednak okazuje się, że nic bardziej mylnego. Po przeprowadzonym wywiadzie, dokładnych oględzinach i konsultacji podolog stwierdza onycholizę. Co to takiego i jakie są przyczyny jej powstawania?

Onycholiza polega na odwarstwieniu i oddzieleniu płytki paznokciowej od łożyska. Zwykle proces ten rozpoczyna się od wolnego brzegu lub dystalnie od strony wałów okołopaznokciowych.

Po całkowitym oddzieleniu płytki paznokciowej, zmienia ona kolor na jasny, mleczny. W przestrzeni powstałej między łożyskiem a płytką paznokciową gromadzą się różnego rodzaju zanieczyszczenia, a także złuszczona keratyna. Dodatkowo wilgoć, która zostaje w tym miejscu po kąpieli, a także inne czynniki takie jak ograniczony dostęp światła i zwiększona miejscowo temperatura (kiedy stopa znajduje się w bucie) predysponują do namnażania drobnoustrojów chorobotwórczych.

Wyróżnia się onycholizę wrodzoną i dziedziczoną. Nabyta występuje w przebiegu chorób takich jak liszaj płaski, łuszczyca czy kontaktowe zapalenie skóry. Oddzielanie się płytki może nastąpić także pod wpływem częstego kontaktu z wodą, formaldehydem lub fenolem, a także wskutek powtarzających się urazów mechanicznych i chemioterapii. Bardzo często onycholiza powstaje również w wyniku noszenia zbyt ciasnych, wąskich butów, które podczas chodzenia powoduje mikrourazy płytki paznokciowej.

Postępowanie terapeutyczne polega na wyeliminowaniu czynników przyczynowych, a także miejscowym oczyszczeniu płytki paznokciowej i łożyska, aby zminimalizować ryzyko rozwoju infekcji bakteryjnej lub grzybiczej pod płytką. Sama onycholiza nie jest jednak schorzeniem zakaźnym, nie ma więc ryzyka przeniesienia na inne paznokcie. Niezbędne jest także zaprzestanie stosowania lakierów podkładowych i utwardzaczy, które zawierają wodny formaldehyd i fenol.