Paznokieć wrastający

Powodem wrastania paznokci jest nadmierny i trwały ucisk twardej płytki paznokcia na otaczającą go tkankę miękką.
W wyniku drażnienia mechanicznego następuje zaczerwienienie, stan zapalny, wysięk, opuchlizna oraz silny ból.

Wrastający paznokieć przysparza pacjentom dolegliwości bólowych, uniemożliwiając im normalne funkcjonowanie.

W zależności od momentu, w którym pacjent zgłosi się do gabinetu podlogicznego możemy wyróżnić 4 etapy wrastania paznokcia:

• stan zapalny bez wysięku
  • stan zapalny z wysiękiem surowiczym,
  • stan zapalny z infekcją i wysiękiem ropowiczym,
  • ostatni etap to hipergranulacja (ziarnina)

Przyczyny wrastania płytki paznokci:

• nieprawidłowe skracanie płytki paznokcia
  • urazy mechaniczne płytki paznokca
  • wrodzone zaburzenie wzrostu i kształtu płytki paznokcia
  • przerost bocznych wałów okołopaznokciowych
  • paluch koślawy ( łac. Hallux valgus)
  • nadpotliwość stóp
  • nadwaga

Metody korekcji wrastającej płytki paznokcia

Za jedną z najskuteczniejszych metod leczenia wrastających paznokci uważa się klamry ortonyksyjne. Klamra korygująca umożliwia bezinwazyjną korektę toru wzrostu paznokci, przynosi natychmiastową ulgę w bólu, nie ograniczając przy tym aktywności życiowej pacjenta.

Wskazania do zastosowania klamry ortnyksyjnej:

• wrastające paznokcie
  • wkręcające się paznokcie
  • zregenerowanie łożyska w przypadku pachyonychii ( zaburzenie rozwoju łożyska)
  • odciążenie łożyska oraz usuniecie odcisków podpaznokciowych

Gwarancją sukcesu podjętego leczenia jest świadomość, iż terapia jest długotrwała oraz zależna od wielu czynników takich jak: stopień wrastania płytki paznokcia, grubości płytki paznokciowej, potliwość stóp czy nawet wiek pacjenta.

Pacjenci, którzy podejmują się terapii z zastosowaniem klamry ortonyksyjnej powinni przestrzegać regularnych wizyt w gabinecie podologicznym.

W przypadku pojawienia się pierwszych dolegliwości związanych z wrastaniem paznokcia należy udać się do podologa, ponieważ wczesna profilaktyka jest mniej bolesna i mniej kosztowna.

Należy pamiętać, iż nie leczone zmiany nasilają stan zapalny, co w konsekwencji może doprowadzić do zakażeń bakteryjnych i grzybiczych, a nawet martwicy kości palucha.